سلام سوم نماز به چه کسی یا چه چیزی داده می شود؟
در پایان نماز سه سلام داده می شود، سلام اول به نبی اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ ، سلام دوم به صالحین، حال سلام سوم به چه کسی یا چه چیزی داده می شود؟
پاسخ:
آنچه از سخن فقهاء و روایات استفاده می شود (البته با چشم پوشی از
اختلاف آراء و نظراتی که دارند) این است که نمازگذار در سلام این چند دسته افراد را
قصد می کند. انبیاء ـ علیهم السلام ـ ، ملائکه(1) و ائمه(2) ـ علیهم السلام ـ و اگر در نماز جماعت باشد
علاوه بر آن سه دسته، مأمومین به امام جماعت سلام می دهند و امام مأمومین را قصد می
کند.
شهید ثانی در شرح اللمعة الدمشقیة علاوه بر موارد یاد شده قصد کردن تمام
مسلمین از جن و انس را در سلام نماز افزوده است.(3)
شیخ انصاری(4) و برخی دیگر از فقهاء(5) قائل اند با توجه به روایات در سلام علاوه بر
موارد گذشته دو فرشتة کاتب همراه انسان یعنی عتید و رقیب قصد می شوند.(6)
در هر حال مراد از سلام دادن در نماز،
همان چند دسته یعنی انبیاء، ملائکه و ائمه ـ علیهم السلام ـ و جمیع مسلمین می باشند
اما باید توجه داشت که قصد کردن و مخاطب قرار دادن آنها امر واجبی در نماز نمی باشد
و به تعبیر علمی تر از شرائط صحت نماز نمی باشند بلکه از نوع شرط کمال نماز محسوب
می شوند.
به همین خاطر برخی علماء و سالکین الی الله و اصحاب قلوب، سّر و حقیقت
سلام نماز را اینگونه تبیین می کنند که چون نمازگزار در این نماز که در حقیقت سیر
الی الله است و مؤمن به معراج سفر می کند و از این عالم پرواز می کند و غیر از حق
هیچ کس را نمی بیند و فقط با او سخن می گوید «المصلی یناجی ربه»(7) لذا در راه برگشت وقتی به عالم مجردات و ذوات
نورانیه یعنی انبیاء و ائمه ـ علیهم السلام ـ می رسد سلام می کند سپس وقتی وارد
عالم دنیا شد به همنوعان و مسلمین و صلحاء و نمازگزاران دیگر سلام می فرستد لذا این
سلام سلام تودیع است چون در جمع آنها نبوده و تازه وارد شده است ادب آن است که سلام
کند.
امام خمینی(ره) در این رابطه به این نکته لطیف عرفانی اشاره دارد: «سلام
نمازگزار درست نیست مگر آن که در حال نماز از ما سوی الله غایب شده و با خداوند
مناجات کند، هنگامی که از نماز منتقل می شود و موجود های خلقی را مشاهده می نماید،
چون غایب از آنها بود و تازه در جمع آنها حاضر می شود لذا بر آنان سلام می کند، و
اگر نمازگزار همواره با موجود های زمینی و خلقی بوده و حواس او متوجه مردم بود،
چگونه بر آنها سلام می نماید، زیرا کسی که در جمع دیگران همواره حاضر است، به آنها
سلام نمی کند، و این نمازگزار باید شرمنده شود، چون با سلام خود ریاکارانه به مردم
نشان می دهد که من در نزد خدا بودم و تازه به جمع شما پیوستم.»(8)
پاورقی:
1. حر عاملی، وسائل الشیعه، مکتبة الاسلامیه، چاپ ششم،
1367ش، ج4، ص68، ح10.
2. همان، ج4، ص1217.
3. ر.ک: شهید ثانی، الروضة البهیة
فی شرح اللمعة الدمشقیه، بیروت، مؤسسه اعلمی مطبوعات، ج1، ص280.
4. ر.ک: انصاری،
مرتضی، الصلاة، ج2، ص116.
5. مانند: علامه محمدکاظم طباطبائی در العروة الوثقی،
ج1، ص695.
6. ر.ک: وسائل الشیعه، همان، ج2، ص1005، ح17 و 13.
7. نمازگذار با
پروردگارش سخن می گوید.
8. محی الدین عربی، فتوحات مکیه، ج1، ص 432، نشر دار
صادر، بیروت، بی تا