شیعیان و عرفان شیعه

« علوم و معارف ناب و نورانی شیعه و احکام شرعی»

شیعیان و عرفان شیعه

« علوم و معارف ناب و نورانی شیعه و احکام شرعی»

شیعیان و عرفان شیعه

وبلاگی در:
*** معرفی عرفان شیعه ***
1- دفاع از حقانیت مذهب حقه ی شیعه
2-بیان مسائل اعتقادی شیعه
3-احکام و مسائل شرعی شیعه
4-تاریخ تحلیلی اسلام
5-مسائل اخلاقی و عرفان صحیح
6-احوال و آثار علماء و بزرگان شیعه

آدرس قبلی در بلاگفا:
www.shiaian.blogfa.com

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۲۴ مرداد ۰۱، ۱۵:۳۸ - ناشناس
    سلام

سه شنبه, ۲۲ فروردين ۱۳۹۶، ۰۳:۴۳ ب.ظ

۰

سلام سوم نماز به چه کسی یا چه چیزی داده می شود؟

سه شنبه, ۲۲ فروردين ۱۳۹۶، ۰۳:۴۳ ب.ظ

در پایان نماز سه سلام داده می شود، سلام اول به نبی اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ ، سلام دوم به صالحین، حال سلام سوم به چه کسی یا چه چیزی داده می شود؟

پاسخ:

آنچه از سخن فقهاء و روایات استفاده می شود (البته با چشم پوشی از اختلاف آراء و نظراتی که دارند) این است که نمازگذار در سلام این چند دسته افراد را قصد می کند. انبیاء ـ علیهم السلام ـ ، ملائکه(1) و ائمه(2) ـ علیهم السلام ـ و اگر در نماز جماعت باشد علاوه بر آن سه دسته، مأمومین به امام جماعت سلام می دهند و امام مأمومین را قصد می کند.
شهید ثانی در شرح اللمعة الدمشقیة علاوه بر موارد یاد شده قصد کردن تمام مسلمین از جن و انس را در سلام نماز افزوده است.(3)
شیخ انصاری(4) و برخی دیگر از فقهاء(5) قائل اند با توجه به روایات در سلام علاوه بر موارد گذشته دو فرشتة کاتب همراه انسان یعنی عتید و رقیب قصد می شوند.(6)
در هر حال مراد از سلام دادن در نماز، همان چند دسته یعنی انبیاء، ملائکه و ائمه ـ علیهم السلام ـ و جمیع مسلمین می باشند اما باید توجه داشت که قصد کردن و مخاطب قرار دادن آنها امر واجبی در نماز نمی باشد و به تعبیر علمی تر از شرائط صحت نماز نمی باشند بلکه از نوع شرط کمال نماز محسوب می شوند.
به همین خاطر برخی علماء و سالکین الی الله و اصحاب قلوب، سّر و حقیقت سلام نماز را اینگونه تبیین می کنند که چون نمازگزار در این نماز که در حقیقت سیر الی الله است و مؤمن به معراج سفر می کند و از این عالم پرواز می کند و غیر از حق هیچ کس را نمی بیند و فقط با او سخن می گوید «المصلی یناجی ربه»(7) لذا در راه برگشت وقتی به عالم مجردات و ذوات نورانیه یعنی انبیاء و ائمه ـ علیهم السلام ـ می رسد سلام می کند سپس وقتی وارد عالم دنیا شد به همنوعان و مسلمین و صلحاء و نمازگزاران دیگر سلام می فرستد لذا این سلام سلام تودیع است چون در جمع آنها نبوده و تازه وارد شده است ادب آن است که سلام کند.
امام خمینی(ره) در این رابطه به این نکته لطیف عرفانی اشاره دارد: «سلام نمازگزار درست نیست مگر آن که در حال نماز از ما سوی الله غایب شده و با خداوند مناجات کند، هنگامی که از نماز منتقل می شود و موجود های خلقی را مشاهده می نماید، چون غایب از آنها بود و تازه در جمع آنها حاضر می شود لذا بر آنان سلام می کند، و اگر نمازگزار همواره با موجود های زمینی و خلقی بوده و حواس او متوجه مردم بود، چگونه بر آنها سلام می نماید، زیرا کسی که در جمع دیگران همواره حاضر است، به آنها سلام نمی کند، و این نمازگزار باید شرمنده شود، چون با سلام خود ریاکارانه به مردم نشان می دهد که من در نزد خدا بودم و تازه به جمع شما پیوستم.»(8)



پاورقی:

1. حر عاملی، وسائل الشیعه، مکتبة الاسلامیه، چاپ ششم، 1367ش، ج4، ص68، ح10.
2. همان، ج4، ص1217.
3. ر.ک: شهید ثانی، الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیه، بیروت، مؤسسه اعلمی مطبوعات، ج1، ص280.
4. ر.ک: انصاری، مرتضی، الصلاة، ج2، ص116.
5. مانند: علامه محمدکاظم طباطبائی در العروة الوثقی، ج1، ص695.
6. ر.ک: وسائل الشیعه، همان، ج2، ص1005، ح17 و 13.
7. نمازگذار با پروردگارش سخن می گوید.
8. محی الدین عربی، فتوحات مکیه، ج1، ص 432، نشر دار صادر، بیروت، بی تا

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۱/۲۲
طاهر آذری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">